نکته شماره یک : ثروتمند باشید، نه پولدار!

تفاوت بزرگی میان ثروت و پول وجود دارد. علم، شهرت، تجربه و ... نیز میتوانند ثروت شما محسوب شوند. برای ارزیابی میزان ثروت خود به هیچ وجه به حساب های بانکی و یا سرمایه های مالی اکتفا نکنید. گاهی یک هنر کوچک و یک ایده به ظاهر ساده میتواند ثروت عظیاست. ثروت هایی که هر فرد مس تواند داشته باشد عبارتند از :
- نگرش مثبت
- ارتباط موثر
- ادب
- یادگیری مادامالعمر
- انضباط شخصی
- تندرستی واقعی
- آرامش خاطر
- خلاقیت
- عشق ورزیدن به کار
- داشتن برنامه و هدف
- داشتن قلب و زبان شاکر
- درک دیگران
- استفاده موثر از زمان
- بخشندگی
- اعتماد بنفس
ثروتمند شدن و یا ثروتمند بودن اصلاً کار سختی نیست. زمانی که ثروت های ۱۵ گانه فوق را بشناسید و درک کنید و بتوانید به خوبی از آنها استفاده کنید، مشاهده خواهد کرد که منابع مالی خودشان به سمت شما خواهند آمد.
نکته شماره دو : در زندان ذهن تان محبوس نمانید

در زندگی تمام انسان ها، زندانی وجود دارد که وسعت و خوف آن زندان بستگی به تفکرات خود شخص دارد و آن ترس از تفکر و قضاوت دیگران است. در زندگی سعی کنید زندانی تفکر و قضاوت دیگران نشوید. هر کس هر چه دوست دارد در مورد شما فکر کتد آزاد است، نباید بر تفکرات شما تاثیر بگذارد و آن زندان را مخوف تر و ترسناک تر سازد. شما نیازی به تایید و حتی تشویق دیگران ندارید. تفکر و نظرات دیگران شاید راهنمای خوبی برای شما باشد اما به هیچ وجه معیاری برای عملکرد شما نیست. به راه خود و توانایی های خود ایمان داشته باشید و فقط به مسیر مستقیم و رو به جلو نگاه کنید.
نکته شماره سه : مراقب دشمن درونتان باشید و افکار منفی را از خود دور کنید

دشمن درون، همان "افکار منفی" است. همان افکاری که سعی میکنند شما را به سوی یاس و نا اُمیدی سوق دهند و فقط موانع را برای شما بزرگتر جلوه دهند. به عنوان یک مدیر یا صاحب کسب و کار باید مراقب شکل گیری افکار منفی در ذهن خود و علاوه بر آن نگرش های منفی سیستم تحت نظارت خود باشید. مهم نیست که ریشه نگرش های منفی از پرسنل به مدیریت یا از مدیریت به پرسنل تزریق میشود. مهم این است که یک مدیر مهارت توانایی مقابله با آن را داشته باشد. علت اهمیت این موضوع این است که :
- نگرش منفی مانعی برای تغییرات مثبت است.
- نگرش منفی در تضاد با بهره وری عمل میکند.
- نگرش منفی سبب تاثیر سوء بر روحیه و انگیزه اعضای گروه و تیم و ... و در نتیجه کاهش ثمربخشی میشود.
- نگرش های منفی بسیار واگیر دارند و به راحتی از فردی به فرد دیگر و از رده ای به رده ی دیگر انتقال مییابد و میتواند که کل سیستم را تحت الشعاع قرار دهند.
- نگرش منفی میتواند مدیر را در مدیریت ارزیابی عملکرد پرسنل سازمان خود، دچار خطاهای ارزیابی حتی فاحش نماید.
در ادامه برخی از نشانه های رایج نگرش های منفی که میتواند مشکل ساز باشد و بایستی سریعاً برای مقابله با آنها راهکاری اندیشید، آورده شده است.
- افزایش گله و شکایت
- تمرکز بر روی عدم انجام کارها
- عدم اُمید به بهبود مسائل سیستماتیک و محیط کار
- پدید آمدن رفتارهای منفی از جانب افرادی که دارای مقبولیت عمومی مثبتی هستند.
- کمال طلبی مفرط
- انکار و نادیده گرفتن واقعیت ها
- ناتوانی در مقابله با مشکلات مسائل کاری
- نیاز بیش از حد به کنترل
- تمایل به سرزنش به جای حل مساله
- عدم تعامل با رویکردهای حل مشکل
- عدم تمایل به تغییر، حتی اگر دارای شرایط بهتری باشد
- عدم اطمینان از اقدامات جدید
- ابراز نارضایتی
- داشتن نگرش مبتنی بر پوچ بودن اقدامات سازمان
- احساسات ضد مدیریتی
- ترس از دست دادن شغل
- بدبینی نسبت به مرز بندی رده های سازمانی و خودکامگی مدیریت
- درگیر شایعات شدن
- نگرش متعصبانه به همکاران و ...
نکته شماره چهار : به جای عیب های دیگران، عیب های خود را ببینید

برخی از افراد به عیب جویی از دیگران میپردازند. این افراد نمیدانند در حال از دست دادن چه فرصت هایی هستند. آنها به راحتی یکی از بزرگترین ثروت هایشان یعنی "زمان" را هدر میدهند. اگر همین زمان های هر چند اندک را صرف اندیشیدن به عیب های خود نماییم، فایده های زیادتری میبریم. گاهی هم عیب هایی در خود میبینیم و یا بیش از یک نفر عیبی را به ما نسبت میدهد. بهتر است آن را یادداشت کنیم و با اقتدار نسبت به اصلاح آن اقدام کنیم. گر چه بسیار دشوار است اما در واقع این کار همان خودشناسی و خودسازی است.
احسان قادری
باشگاه رهبران بیلیونر