نکته شماره هشت : وقت شناس باشید و روی زمانتان تعصب داشته باشید

تصمیمات و برنامههای خود را در زمان دقیق اجرا کنید، چون ممکن است اجرای یک نقشه خوب، در زمان نامناسب با شکست مواجه شود. زمان بندی اصل بسیار مهمی است. زمان یک ثروت است و باید نهایت استفاده از آن را برد. گاهی نیز تاخیرها باعث از بین رفتن اثر کارها میشود. زمان بندی یک شاخه مهم از نظم ساختاری و اداری است. پس آن را به شدّت جدی بگیرید. هم برای زمان خود ارزش قائل شوید و هم برای زمان دیگران. هیچ گاه کسی را بدون دلیل پشت درب اتاقتان نگه ندارید، حتی اگر از نظر جایگاهی از شما خیلی پایین تر باشد. پس زمان را نمیتوان نگه داشت. بنابراین برای شما به عنوان یک مدیر یا یک صاحب کسب و کار، بسیار مهم است که بتوانید زمان خود را مدیریت کنید. شما باید در مورد چگونگی کار خود و آنچه که میتوانید انجام دهید، آگاه باشید تا نسبت به گذشته خود کارآمدتر شوید. سعی کنید که عدم زمان بندی شما، زمان بندی دیگران را نیز دچار اختلال نکند. هنگامی میتوانید از زمان خود بصورت کارآمدتر بهره ببرید که:
- می دانید چه کارهایی باید انجام دهید.
- برای وظایف مستقل زمان مناسب و کافی در نظر میگیرید.
- یک کار را با تمرکز، دقت و بدون تأخیر شروع کرده و به پایان میرسانید.
- شما باید تفاوت بین آنچه که باید فوراً انجام شود و حائز اهمیت است را روشن کنید.
- انجام وظایف مهم برای رسیدن به اهداف ضروری هستند.
وظایف دارای فوریت، کارهایی هستند که نیاز به انجام آن در اسرع وقت دارید.
● راهکارهایی برای انجام کارها سر موعد :
- به مدت یک هفته همه ی افکار، اندیشه ها و فعالیت های خود را روی کاغذ بیاورید. انجام این کار به شما کمک میکند تا درکی از آنچه میتوانید در طول یک روز انجام دهید، داشته باشید. همچنین میتوانید وقت های تلف شده خود در یک هفته را محاسبه کنید. به این ترتیب و با شناسایی اوقات مفید و تلف شده به زندگی خود سر و سامانی میدهید و بهتر میتوانید کارها را سر موقع خودشان انجام دهید.
- برای اینکه از وقت خود بهتر استفاده کنید و مطمئن شوید که کارتان را در سر وقت انجام خواهید داد، در برنامه ریزی های خود به جای اینکه به عنوان مثال؛ دو ساعت برای انجام کاری وقت در نظر بگیرید، ساعت شروع و پایان آن را تعیین کنید.
- 30 دقیقه ابتدایی روز را به برنامه ریزی اختصاص دهید و در طول این زمان کوتاه به هیچ چیز جز برنامه ریزی برای روز فکر نکنید. تا کار برنامه ریزی به پایان نرسیده، آن را رها نکنید، با این روش برنامه مدونی برای روز خواهید داشت.
- پیش از انجام هر کاری، 5 دقیقه زمان بگذارید و به این فکر کنید که چه نتیجه ای قرار است از این کار بگیرید. به این ترتیب وقت اضافه ای را صرف کارهای گوناگون نمیکنید و هر کاری سر موقع خود انجام خواهد شد.
- روی یک کاغذ با خط خوانا عبارت "وقت را تلف نکن" را بنویسید و آن را جایی قرار دهید که دائم جلوی چشم تان باشد تا سرانجام ملکه ذهنتان شود. هر چه وقت تلف کردن در زندگی تان کمتر باشد، کارها بهتر و با کیفیت تر و زودتر پیش میروند.
- نسبت به تلفن، ایمیل، شبکه های اجتماعی و ... خویشتن داری بیشتری به خرج دهید. برای استفاده از این امکانات، به ویژه فناوری های نوین، زمانی مشخص تعیین کنید تا بتوانید به کارهای دیگر هم برسید، چون ممکن است از کار و زندگی بیفتید و به نحوی اعتیاد شدید پیدا کنید.
در پایان این مبحث به یاد داشته باشید که اگر به 80 درصد از اهدافتان برسید، بدین معنا است که روز مفیدی را سپری کردید و باید از این موضوع خوشحال باشید و به خود افتخار کنید.
نکته شماره نُه : تک بعدی نباشید

یک مدیر و صاحب کسب و کار خوب، باید در هر حوزه مقدار کمی اطلاعات مربوط به آن کار را داشته باشد. برای مثال؛ اطلاعاتی در مباحث مالی، فنی، حقوقی، روانشناسی و ... میتواند بسیار کارآمد باشد. مدیر نباید صرفاً متخصص در مدیریت باشد. مدیر برای نظارت بر بخش های دیگر نیاز به اطلاعات مختلف دارد. شما براي اينکه در جریان سیستم حسابداری سازمان و یا نحوه فروش خدمات و یا کالاها باشید، نیاز دارید تا اطلاعاتی در مورد امور مالی و حسابداری و همچنین علم شیرین بازاریابی داشته باشید.
نکته شماره ده : مدیران باید آراسته و خوش پوش باشند

ظاهر شما اولین معرف و تبلیغ کننده برای شما است. زمانی که وارد جمعی میشوید، لباس های شما اولین پیام ها را برای مخاطبان ارسال میکنند. پاکیزگی و آراستگی شرطی لازم برای هر مدیر و صاحب کسب و کاری است. شما حتی در ذهن خود زمانی که بخواهید یک مدیر موفق را تجسم کنید، قطعاً او را در یک لباس رسمی و شیک و با سیمایی آراسته تصور خواهید کرد.
نکته شماره یازده : اجازه ندهید افکار منفی، مغز شما را کنترل کنند

به یاد داشته باشید مثبت بودن صرفاً به این معنی نیست که هرگز افکار منفی نداشته باشید؛ بلکه به این معنا است که اجازه ندهید افکار منفی زندگی شما را کنترل کند. قطعاً نقاط منفی در زندگی شما وجود دارد، اشتباهاتی پیرامون شما رُخ میدهد و یا شما در انجام برخی امور دچار خطا میشوید. اما باید بخاطر داشته باشید این رخداد منفی، پایان کار نیست و میتوانید اوضاع را تحت کنترل خود قرار داده و به پیشرفتتان ادامه دهید.
نکته شماره دوازده : از لحظه اول بیداری به ماموریت خود فکر کنید

آیا هر روز صبح ها که از خواب بیدار میشوید، میدانید برای چه بیدار شده اید ؟
می دانید برای چه امروز میخواهید از خانه بیرون بروید و چه دلیلی برای سپری کردن روز خود دارید ؟
اگر میخواهید موفق شوید باید در زندگیتان یک هدف داشته باشید. این ماموریت یک پس زمینه برای تمام افکارتان خواهد بود و شما را در سخت ترین لحظات کمک میکند که شکست را قبول نکنید و برای رسیدن به موفقیت بجنگید. ماموریت شما میتواند این باشد که هر لحظه ات را طوری سپری کنید که 10 سال بعد به خودتان افتخار کنید. ماموریت میتواند رسیدن به نقطه خاصی از سطح علمی یا مالی باشد. بیشتر به بهبود عملکرد و پیشرفت گام به گام ارج نهید. باید دقت به این فکر کنید که چه چیزی برای شما ارزش است؟ برخی میگویند بهتر است ماموریت را با خط درشت بنویسید و بر روی میز کارتان بچسبانید تا هر وقت خواستید کاری انجام دهید آن را در پس زمینه ذهن داشته باشید.
نکته شماره سیزده : قلم و کاغذ داشته باشید و یادداشت کنید؛ این یک نکته ساده اما طلایی است

همیشه قبل از خواب، قلم و کاغذ در دسترس داشته باشید تا هیجان ها و افکار منفی و مثبت را که در طول روز در محل کار و زندگی روزمره تجربه کردید را بنویسید و مورد بررسی و ارزیابی قرار دهید.
با این کار مغز با افکار و هیجان های خود سازمان میبخشد و تصمیم های منطقی تری را اتخاذ میکند.
همچنین هر شب به نوشتن سه اتفاق مثبت روزانه عادت کنید تا بفهمید که زندگی سراسر انرژی منفی نیست و جنبه های مثبتی دارد. با این کار از افسردگی جلوگیری میکنید و کسب و کار موفق تر و در نتیجه زندگی شادتری را تجربه خواهید کرد.
احسان قادری
باشگاه رهبران بیلیونر